maandag 12 april 2010

‘SGP in een flow’


Sinds de heren van de Hoge Raad beslist hebben dat de staat ervoor moet zorgen dat de SGP vrouwen op de kieslijst zet, is er een waar mediabombardement losgebarsten rond de SGP. De SGP vrouwen voerden een waar charmeoffensief, en waren terug te zien in Nova en Pauw en Witteman en te horen in Stand.nl en Dit is de Dag! Daarnaast waren er opvallend veel positieve geluiden over de SGP uit ‘niet SGP-kringen’ en zijn er zelfs mensen die een proteststem overwegen! Al met al lijkt het erop dat de Claraatjes niet alleen negatieve dingen veroorzaken, maar ook een enorme drive losmaken, die (misschien) de SGP nog weleens de felbegeerde derde zetel in de wacht doet slepen.

Hieronder een lijst van de opvallendste berichten de afgelopen dagen. Ziet u ook een interessant artikel? Plaats een reactie met link, en ik zal hem proberen toe te voegen.

Televisieprogramma’s:
In ‘Netwerk’ was vrijdagavond 9 april de nummer 3 van de SGP-lijst, Roelof Bisschop.

Deze zelfde avond bijt oud SGP-jongere Maaike Langelaar van zich af in ‘Pauw en Witteman’.
Een reactie onder deze uitzending van Henny:
Het is niet eens de zaak waarom maar meer de manier waarop die me tegen de borst stuit. er hadden genoeg SGPvrouwen kunnen zijn die zelf een proces konden aanspannen tegen hun eigen partij als zij dat hadden gewild. (dat had ik dan kunnen begrijpen), en ga me niet vertellen dat ze daar niet toe in staat zijn... ik ken er genoeg die dat prima kunnen. zolang dat niet gebeurt begrijp ik niet waar het CWI zich mee bemoeit. Mijn dochter en ik (VVD/CU) overwegen dit jaar maar eens een sympathie-stem uit te brengen op de SGP.

Ook op 9 april zien we in ‘Nova’ een uitzending over de SGP(-vrouwen) met o.a. Jacolien.

Radioprogramma’s:
Op 9 april bijt Jacques Rozendaal de spits af in ‘Stand.nl’, waarbij in de uitzending verschillende SGP’ers aan de telefoon komen.

Maandag 12 april is in ‘Dit is de Dag’ van de EO de nummer 2 van de SGP-lijst Elbert Dijkgraaf.

Krantenartikel:
In ‘Trouw’ staat een prachtig artikel van Maaike Langelaar en Gerdien Waterman waarvan het einde het verdient hier opgenomen te worden.

Mochten de feministen uit hun overwinningsroes zijn ontwaakt en niks meer omhanden hebben, dan zouden ze hun aandacht kunnen richten op vrouwen in Nederland die écht onderdrukt worden. In hun haast de SGP in hun strik te vangen, hebben ze bij het lezen van het VN-Vrouwenverdrag waarschijnlijk over artikel 6 heen gelezen. Horen we feministen ooit over de Wallen of over alle vrouwen die tegen hun zin de arbeidsmarkt worden opgejaagd?
Als er één partij is die hiertegen in het verweer komt, is het de SGP wel. Mede daarom is wat ons betreft de SGP de meest vrouwvriendelijke partij van Nederland.

In de Volkskrant een artikel van historicus en niet SGP'er Amanda Kluveld, met mijns inziens als uitsmijter:
De uitspraak van de HR en de triomfantelijke reacties erop bedroeven mij. Ik weet het, de blijdschap valt te verklaren uit de goed seculiere traditie om je te verkneukelen over alle zaken waardoor die gekke achtergebleven christenfundamentalisten worden dwarsgezeten. Maar wat betekent deze uitspraak nu werkelijk, niet alleen voor de SGP, maar voor ons allemaal? Het betekent dat langzaam maar zeker alles moet wijken voor het gelijkheidsbeginsel. Alleen juridische oordelen die op geen enkele wijze verbonden zijn aan traditie, geschiedenis of cultuur hebben nog betekenis. Daar kun je als beschaving aan ten onder gaan.

In het Reformatorisch Dagblad overweegt de jurist Mr. Arwin W. Mulderij ook een proteststem op de SGP:
In de tweede plaats: ik ben het volstrekt oneens met veel van de SGP-standpunten (waaronder het vrouwenstandpunt), maar ik overweeg serieus op 9 juni een proteststem op de SGP uit te brengen. Deze partij mag niet op deze wijze aan de kant worden geschoven. Laat de SGP daarom alle Nederlanders ertoe oproepen om één keer een uitzondering te maken en bij de komende Kamerverkiezingen SGP te stemmen.

In de Pers verschijnt een prachtig artikel van Hans Wiegel (VVD).

Blog:
Op verschillende blog werd er geschreven over de SGP, waarbij sommigen wel tot hele mooie overwegingen kwamen:

Jos Strengholt komt tot het besluit om misschien voor het eerst in zijn leven SGP te stemmen. Met dank aan Clara!

Dirk-Jan Nijsink, jeugdwerkadviseur bij de SGPJ schreef ook een blog, met als slot:
En die feestvierende meute in de politiek? Laten zij zich bezighouden met echte problemen. Op straat, in de wijken, in het onderwijs, de zorg en in de economie.

Ook Remco van Mulligen wordt in de handen van de SGP gedreven, en niet alleen door de Rechter, maar ook door de CU. (Met zelfs een interessante reactie van Gert-Jan Segers!)

Twitter:

En in navolging van deze personen gaven de volgende personen aan een proteststem op de SGP al dan niet te overwegen:
Carel Vignes
Mieke Mateboer
Jonathan van Tongeren

Al met al wordt het een interessante lijst! Overweegt u ook een proteststem op de SGP, plaats dan hieronder uw reactie met motivatie. En probeer anderen te overtuigen op uw blog, website, Hyves of waar dan ook!

Update: Inmiddels overweegt de SGP om deze dame uit Staphorst op de lijst te zetten. (via Menno de Bruyne)

5 opmerkingen:

  1. Leuk dat je me noemt, en als proteststem... ja, ik denk er over. Al weet ik niet of ik me over de SGP-positie a.g. art 36 NGB kan zetten. Nuja, ik heb nog tot juni de tijd om mijn plaats in deze te bepalen.

    Als ik op de SGP zou stemmen zou dat zijn om hun compromisloze getuigenis voor het leven en als steun in de rug in hun strijd tegen een steeds opdringerige overheid. Ook ben ik erg onder de indruk van de parlementaire kwaliteiten van SGP-politici.

    Of dat alles ook daadwerkelijk zal resulteren in een (protest)stem op de SGP valt te bezien. Maar ik hoop dat de SGP in ieder geval de partij blijft die het is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet dat het lekker bekt om mensen die door SGP'ers worden gekenmerkt als feministen, met Kathalijne Buitenweg als vertegenwoordigster van het seculiere kwaad, door het slijk te halen, maar ik geef u een paar links waaruit toch blijkt dat 'feministen' wantoestanden in de prostitutie wel degelijk serieus nemen:

    http://denhaag.groenlinks.nl/node/19410
    http://breda.groenlinks.nl/node/36626

    Need I go on?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Trouwens, er wordt nu door SGP'ers gezegd dat vrouwen binnen de partij een meerderheid kunnen proberen te vergaren om de statuten te wijzigen, opdat zij ook op kieslijsten plaats kunnen nemen.

    Is het alleen niet zo dat de enige reden dat vrouwen überhaupt lid zijn en hierover mogen meepraten een gerechtelijke uitspraak tot openstelling van het lidmaatschap is?

    Als het aan de SGP had gelegen was het voor vrouwen niet mogelijk geweest deze weg te bewandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De SGP blijft punten scoren. Geen enkel bezwaar om er op te stemmen, heeft het beste voor met Nederland en zal echt niet verworvenheden zomaar in de ijskast plaatsen. Hulde aan Van der Vlies, Van der Staaij en Dijkgraaf. Hulde ook aan de SGP-dames die zeer goed onderbouwd hun verhaal in alle waardigheid deden voor het oog des volks.

    Kritische kanttekening mijnerzijds bij deze uitspraak is dat het hiermee ook onmogelijk wordt gemaakt om in je statuten vast te leggen dat je vrouwen verplicht tot het dragen van hoofddoeken als politiek en religieus statement, dat je de islam als wereldgodsdienst wilt bevorderen en dat je de Koran als uitgangspunt voor al je handelen neemt, inclusief maatregelen en normen die daaruit voortvloeien. Waarom komt dat nou nergens naar voren? Dat is toch erg positief?

    Andere kritische noot: stel nu dat we bij het samenstellen van de SGP-lijst tot de ontdekking komen dat er gewoonweg geen enkele vrouw te vinden is voor plaatsing op de lijst? Wat gebeurt er dan vanuit dit arrest? Lijkt mij derhalve dat het allemaal een storm in een glas water is.

    Of hebben jullie andere overwegingen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die sympathiestemmen van ons gaan er komen!
    Tot nu toe heb ik er nog louter instemmende reacties op gekregen.
    Ook al ben ik het niet op alle punten met de SGP eens (met geen enkele partij!), ze verdienen in de huidige situatie zeker een steun in de rug.
    En SGPvrouwen: ik heb er alle vertrouwen in dat jullie als het moet je mannetje wel staan...

    Henny

    BeantwoordenVerwijderen