vrijdag 10 december 2010

Interview Kees van der Staaij

Voor de KLIK heb ik een interview gehouden met Kees van der Staaij (SGP). Ook schrijven wij als KLIK-redacteuren een statement van 80 woorden. Die staat onder het interview.

Beide artikelen zijn geschreven voor de doelgroep 11-15 jaar.



Van a tot z

Hij is één van de trouwste KLIK-lezers. Elke KLIK leest hij van a tot z. En inmiddels lezen ook zijn kinderen de KLIK. Als hij niet in de KLIK snuffelt, wandelt hij graag. Met zijn zoon gaat hij af en toe vissen. Tot zijn schrik ving hij pas vier vissen in een uur. Die moesten allemaal van het haakje. En daar heeft hij zo’n hekel aan! Daarnaast is hij ook nog Kamerlid voor de SGP. We zijn op visite bij Kees van der Staaij.

Bel
Halverwege het gesprek gaat er een schoolbel. Deze bel roept Kamerleden op om naar de vergaderzaal te komen. Dat Kamerleden slecht luisteren blijkt wel, de bel duurt maar liefst 30 seconden! De vergadering gaat over de regeringsverklaring die minister-president Rutte de volgende week zal houden. Van der Staaij vindt de regering Rutte de minst slechte. “Natuurlijk had ik liever een regering van 150 SGP-zetels. Of de drie christelijke partijen samen (CDA, CU en SGP, red.) met een meerderheid. Maar als ik de verkiezingsuitslag bekijk, dan had het ook veel slechter kunnen uitpakken.”

Zakgeld
Van der Staaij gaat verder: “Het alternatief voor deze regering was Paars plus. Paars plus is slecht voor de christenen. Dan was er bijvoorbeeld ruim baan gegeven aan winkelen op zondag en het verbod op godslastering geschrapt. Daarnaast was er dan veel minder bezuinigd. En dat moet wel! Als jij als KLIK-lezer vijf euro zakgeld krijgt en elke week tien euro uitgeeft gaat het mis. Zo gaat dat ook met onze regering. De regering geeft al jaren meer geld uit dan dat ze binnenkrijgt. De SGP vindt daarom ook dat er bezuinigd moet worden. Natuurlijk zijn er ook punten waar we het niet mee eens zijn. Maar er zijn ook veel plannen waar we tevreden over zijn, bijvoorbeeld dat er meer politieagenten bijkomen.”

Jongensdroom
Van der Staaij zou geen minister-president willen worden, zoals Mark Rutte. “Als je voor de SGP in de Tweede Kamer komt denk je niet: ik word minister(-president). Ik zou het ook niet willen. Ik vind het leuk en eervol om Kamerlid te zijn. Vroeger wilde ik altijd zendingsarts worden, nu ben ik SGP-lijsttrekker, ook erg leuk! Al mis ik mijn oud-collega Bas van der Vlies heel erg. Gelukkig is hij opgevolgd door Elbert Dijkgraaf, die het erg goed doet!”

Blunder
Wat is uw grootste blunder ooit? Met een brede grijs: “Die ben ik al lang vergeten. Of, nee, toch niet. Ik heb me op school vroeger voor de grap een keer verstopt achter het schoolbord. Toen de les begon, durfde ik niet meer achter het schoolbord vandaan te komen. Ook heb ik weleens gespijbeld. Helemaal zonder reden. Ik had er achteraf spijt van. Ik raad het niemand aan. Straf krijgen gebeurde ook weleens, zo heb ik een keer een werkstuk over windmolens moeten maken. Een volgende keer kregen al mijn vrienden straf. Toen ben ik naar de teamleider gegaan met de vraag of ik ook mocht nakomen. Dat mocht niet!”

Veertien uur vergaderen
Van der Staaij vindt de lange vergaderingen in de Tweede Kamers soms echt saai. “Je hebt van die vergaderingen, dan wordt herhaald wat eerst gezegd is, en gezegd wat net is herhaald is. Zo heb ik eens een vergadering gehad van tien uur ’s morgens tot twaalf uur ’s avonds. Veertien uur! Dat is toch echt veel te lang.
Het leukst zijn de vele ontmoetingen die je als Kamerlid hebt. Ook is het erg leuk als je iets bereikt. Zo heb ik er een keer voor gezorgd dat er meer geld naar de weeskinderen in Afrika gaat.”

Tweede Kamerlid worden?
De KLIK-lezers die graag Tweede Kamerlid willen worden, raadt van der Staaij aan om zich in te zetten voor de SGP-Jongeren. Je ziet het aan ons nieuwe Kamerlid Elbert Dijkgraaf. Die is voorzitter bij SGP-Jongeren geweest. Nu zit hij in de Tweede Kamer. Wil je geen Kamerlid worden? Ook dan kun je bij de SGP-Jongeren genoeg boeiende dingen doen. Het is erg leuk, gezellig en bovendien leerzaam!”

Statement:

Rutte of Berlusconi?

De PvdA roept leden op om Mark Rutte aan te vallen omdat hij vrijgezel is. Niet te geloven. Bah! Volgens de PvdA kan een ongetrouwde man geen goede premier zijn. Beste Job Cohen, wie heeft u liever: Een ongetrouwde Mark Rutte of een getrouwde Berlusconi met 10 andere vriendinnetjes? Of, nog makkelijker: een ongetrouwde SGP’er als premier of een getrouwde PvdA’er? Ik weet het antwoord wel!

Twitter: www.twitter.com/meijerherman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten