zaterdag 19 februari 2011

It's time to say goodbye


2 maart aanstaande is het zover. Verkiezingen van de Eerste Kamer. Althans, zo lijkt het. Bij debatten over de verkiezingen 2 maart zien we nationale lijsttrekkers. Men debatteert over de EU en over de bezuinigingen op het onderwijs. Twee zaken die heel veel te maken hebben met de Provinciale Staten. Ahum! Het huidige stelsel is zwak, en verdient verandering!

Mensen stemmen namelijk niet over de miljarden belastinggeld die de Provinciale Staten de komende vier jaar gaan rondpompen. Mensen laten zich leiden door de waan van de dag. Door landelijke thema’s als 130 kilometer per uur. Door Europese thema’s als Turkije. En niet over de rondweg bij hen om de hoek.

Waan van de dag
Over de waan van de dag gesproken, volgens veel reacties op NOS.nl is de Eerste Kamer vooral bedoeld tegen waan van de dag. En daar zit een kern van waarheid in! Naar het idee van Montesqieu (beïnvloed door Locke en Locke’s Two Treatises of Government) zijn er 3 losstaande verschillende machten die elkaar controleren. In Nederland werkt dat niet zo. De regering (uitvoerende macht) en de Tweede Kamer (wetgevende macht) werken veel samen. De machtenscheiding is ver zoek!

In Nederland zou sprake moeten zijn van checks and balances. Elk orgaan word gecontroleerd door een ander orgaan. Iedereen is verantwoording schuldig aan anderen. De Eerste Kamer is dan een orgaan dat de wetten van de Tweede Kamer (en de regering) controleert. De Eerste Kamer heeft bij het checks and balances systeem maar één functie: Kijken of de nieuwe wetten binnen de wetten en verdragen blijven waar Nederland zich aan verbonden heeft.

Schuurman
Op dit punt gaat het mis op dit moment in Nederland. Het absolute dieptepunt bereikte Schuurman van de CU (Zie hier mijn artikel daarover). Tegen elk wetsvoorstel van de PVV stemmen heeft niets meer met controleren te maken. Schuurman zou nog tegen het verhogen van ontwikkelingssamenwerkingsubsidies stemmen als het uit de koker van Wilders en kornuiten komt.

De oppositie ziet de Eerste Kamer als een instrument om het huidige kabinet naar huis te sturen. Zo is de Eerste Kamer niet bedoeld. Dat ontwricht de stabiliteit van een regering. Het Nederlandse volk kiest een regering voor vier jaar. Als we Schuurman (CU) en kornuiten hun gang laten gaan kan een regering al na één jaar naar huis worden gestuurd. Zo misbruikt de oppositie de Eerste Kamer.

Begin van de ondergang
Vanuit de coalitiepartijen geredeneerd doemt er dan ook een gevaar op. Schuurman en kornuiten creëren een wij tegen zij verhouding in de Eerste Kamer. De kans is groot dat de coalitiepartijen in de Eerste Kamer niet meer gaan controleren of een wetsvoorstel wel door de beugel kan, maar automatisch voorstemmen.

Een Eerste Kamer die zo handelt, is het begin van de ondergang van het check and balances systeem. Al de partijen die nu via de Eerste Kamer het kabinet naar huis willen sturen werken daar aan mee. Een echte pessimist (ik noem geen namen maar denk aan verschillende linkse oproerkraaiers) kan dan het begin van de ondergang van de democratie signaleren.

Oplossing
Wat is de oplossing? Is er een oplossing? Hoe zorgt Nederland er voor dat de Eerste Kamer weer een kamer van wijze oude juristen word? Van mannen doorkneed met de wet? Vol met vrouwen die internationale verdragen van a tot z kennen?

Allereerst zal dan de politieke prikkel weggenomen moeten worden. De Tweede Kamer moet kappen met proberen over de rug van de Eerste Kamer doelen te bereiken. Dat kan op één simpele manier. Zorgen dat zowel de Eerste als de Tweede Kamer een gelijke verdeling heeft. Als de oppositie in zowel de Tweede als de Eerste Kamer een minderheid heeft helpen politieke spelletjes a la Schuurman helemaal niets! Wil je dan toch van belang zijn? Dan spits je je als Eerste Kamerlid toe op je werkelijke taak, het controleren van de wetsvoorstellen.

Holdijk
Hoe zorgen we ervoor dat de verdeling in de gehele Staten Generaal gelijk is? Heel simpel! Door de nieuwe Tweede Kamer op de dag van beëdiging te laten stemmen over de nieuwe Eerste Kamer. En laat de partijen dan alsjeblieft juristen op hun lijst zetten. Mensen met kennis van zaken. Mensen als Holdijk (SGP) die hun werk als een roeping ervaren! En niet mensen als Schuurman…

Daarmee hebben we en passant meteen het eerste probleem opgelost. Provinciale Statenverkiezingen kunnen weer gaan over de inhoud. Over de vele miljarden die worden rondgepompt in provincies. De Eerste Kamer lijsttrekkers kunnen ondertussen de wet uit het hoofd leren. Pechtold, Cohen, Roemer en Sap kunnen de uitgestoken hand van Rutte proberen vast te pakken. En het kabinet? Het kabinet kan doorgaan met waar ze mee begonnen zijn. Ze zijn gekozen voor vier jaar, en daar kan een Provinciale Statenverkiezing niets aan veranderen. Stabiliteit op dit terrein verzekert!

Goodbye
Laten we dan eerlijk zijn, 75 juristen, die allemaal hetzelfde weten, is dat nodig? Nee, de Eerste Kamer zou verkleind kunnen worden naar een bezetting van 25. Dan is de trias politica van Montesqieu gered. Dan snijdt de Staten Generaal bij het bezuinigen in eigen vlees. En, last but not least, we zijn af van mensen als Schuurman die zo iets serieus als het controleren van wetten onserieus nemen. Eerste Kamerlid moet weer een eervolle functie worden! Een belangrijke functie. Het is klaar met de politieke spelletjes!

It’s time to say goodbye!

5 opmerkingen:

  1. Wow! Goede blog ;-)
    Interessant om te lezen!
    Ben het ook zeker met je eens als je ziet dat enkele oppositiepartijen dadelijk hun macht in de eerste kamer willen gaan 'misbruiken' bij een meerderheid. (Het politieke karakter overheerst.) Terwijl de taak inderdaad is het controleren van nieuwe wetten. Alleen ondanks een verkleining van de eerste kamer zul je altijd dat politieke karakter houden. Oké, stel je hebt de 25 beste onafhankelijke juristen, dan vraag ik mij af waarom dit dan nog steeds de eerste kamer zou moeten heten. Het is dan geen tegenwicht meer tegen de volkse TK.
    Uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat we de eerste kamer beter kunnen afschaffen. Laat dan een echt onafhankelijk hof of iets in die buurt kijken naar wetsvoorstellen wanneer dat nodig is. Je weet dan ook zeker dat het politieke karakter niet meer de toon bepaalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is volgens mij een D66 plan, om de eerste kamer af te schaffen (http://www.d66.nl/d66nl/item/eerste_kamer_afschaffen). Wel interessant stuk overigens, ik ben het op de meeste punten zeker met je eens.

    Groet, Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had 'm al gelezen, maar hierbij nog even snel mijn reactie.

    Jouw kritiek vind ik enerzijds wel terecht. De onderwaardering van PS wijt ik dan ook mede aan het vage geheel waarin verkiezingen plaats vinden. Immers, de landelijke politiek mengt zich, noodzakelijkerwijs, in het debat.

    Maar om daarom tot de conclusie te komen dat EK tegelijkertijd met TK gekozen moet worden, vind ik niet juist. Althans, daar heb ik mijn vraagtekens bij.

    In het positieve geval maakt het een kabinet voor 4 jaar heel sterk. Het geeft een slagvaardige regering. En dat willen we eigenlijk wel. Maar ik denk dat we dat beiden alleen maar met een regering willen zoals er nu zit; waarmee we aardig tevreden zijn.

    Maar laten we het praktisch bekijken. TK-verkiezingen zijn de laatste keren, meer dan ooit, toonbeeld geweest van keiharde campagne. Partijen presenteren zich sociaal wenselijk, en houden kiezers niet de juiste feiten voor. Om maar te zwijgen over toenemend kiezersbedrog.
    Moet je winnaars van zo'n strijd meteen de komende periode volledige macht gunnen?

    Is het niet beter om halverwege die periode de mensen opnieuw aan het woord te laten, door te stemmen over EK? Zo moet een zittende regering zich halverwege nog eens verantwoorden.
    De EK wordt zo gekozen op basis van wat men vindt van de zittende regering met haar coalitie-akkoord en werkwijze, ipv op verkiezingsissues.

    Als er in TK en EK verschillende partij-verdelingen zijn, zal er secuurder gewerkt moeten worden door de regering. Ik geef tegelijk ook toe dat ook mijn optie niet ideaal is: het kan een regering gewoon lam slaan als verhoudingen in EK en TK volstrekt verschillend zijn.
    Maar daarom is dit tijdstip, iets meer dan 100 dagen ná het aantreden van Rutte I, helemaal niet zo verkeerd. Laat Rutte maar knokken voor een meerderheid ook in de EK. Dát is democratie.

    De EK buiten politieke spelletjes te houden is onmogelijk, tenzij je de EK afschaft.

    Kortom: je hebt hier wel een probleem te pakken, maar met de oplossing ben ik het oneens. Vraag mij overigens niet naar wat wél een goede oplossing is... ;-)

    Een warme handdruk,
    Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Koen
    De Eerste Kamer helemaal afschaffen? En een onafhankelijk hof... Aha! Door wie laat je dat Hof controleren?
    @Jan
    Dat is mooi!
    @Hans
    Mooi geschreven Hans! Ik heb eigenlijk maar 1 vraag, wat is volgens jou de functie van de Eerste Kamer? Bij mij is dat controleren, niet meer en niet minder.
    Daarnaast deel ik niet dat je de Eerste Kamer niet buiten politieke spelletjes kunt houden. Met dezelfde verdeling is dat zeer zeker mogelijk! Als de Eerste Kamer mensen maar mannen van stavast zijn als Holdijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben het eigenlijk volledig met je eens maar het is zeker ook zo dat jij nu in je eigen vingers snijd.. Want dan zou er met je eigen voorstel geen SGP EK lid meer zijn (als het 2 zetels in de TK blijft voor de SGP )...alleen nog een combinatie CU/SGP nog mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen